Jak wykorzystać Facebooka w działaniach PR i B2B?

Jako najpopularniejszy portal społecznościowy na świecie, Facebook bez wątpienia jest doskonałym miejscem kontaktu z klientami indywidualnymi oraz świetnym nośnikiem reklamowym. Ale czy sprawdza się równie dobrze w kreowaniu wizerunku marki i kontaktach z innymi biznesami?

Okazuje się, że tak – współcześnie użytkownicy Facebooka poszukują nie tylko kontaktu z rodziną i znajomymi, lecz także interakcji z markami, również w kontekście profesjonalnym. Dzisiaj strona marki na Facebooku z powodzeniem może budować świadomość marki, generować leady czy napędzać sprzedaż, także w kontaktach z innymi przedsiębiorstwami i specjalistami.

Zapoznaj się z krótkim przewodnikiem poniżej i dowiedz się jak zmienić stronę marki na Facebooku w dobrze naoliwioną maszynę B2B.

Określ jasno swoje cele

Zanim przystąpisz do działania, zastanów się dobrze nad tym, co dokładnie chcesz osiągnąć z pomocą firmowej strony na Facebooku. Pamiętaj, że dobrze zdefiniowane cele to takie, które nie są zbyt odległe w czasie i które da się podzielić na etapy. Dobrze też, jeśli wykonanie twoich celów będzie możliwe do zmierzenia. Dzięki temu dowiesz się, jakie działania przyniosły ci więcej, a jakie mniej korzyści.

Jeśli zależy ci na zdobywaniu leadów do partnerów biznesowych – określ ile musisz ich zdobyć, by zwróciła się praca włożona w obsługę Facebooka, a ile by być naprawdę zadowolonym. Jeśli chcesz, by twoi klienci wchodzili w interakcje z marką, zastanów się jaki wzrost ilości polubień, komentarzy i udostępnień jest możliwy do osiągnięcia i jednocześnie satysfakcjonujący.

Upewnij się, że twoje cele są dobrze określone, jasne, łatwe do zrozumienia oraz zmierzenia, a następnie przedstaw je całemu zespołowi. Otwórz się na dyskusję i pozwól każdemu wypowiedzieć się na temat swojej propozycji. Wprowadź do planu udoskonalenia zaproponowane przez twój zespół i upewnij się, że wszyscy rozumieją postawione cele w taki sam sposób.Załóż i uzupełnij stronę marki na Facebooku

Strona marki musi być przygotowana perfekcyjnie, by jak najlepiej oddawać ducha twoich usług lub produktów. Myśl o niej jak o wizytówce, która dla wielu osób będzie pierwszym kontaktem z twoją firmą. Uzupełnij rzetelnie wszystkie informacje. Napisz krótki, niepowtarzalny opis celnie oddający misję i wartości przedsiębiorstwa. Przygotuj świetne materiały graficzne, takie jak obraz profilowy, zdjęcie w tle oraz szablony dla pozostałych grafik.

Pamiętaj, że zdjęcie profilowe będzie widoczne przy każdej treści, którą zamieścisz na Facebooku. To ono reprezentuje twoją markę. Dla większości firm najlepszym wyborem jest skorzystanie z logotypu. Dzięki temu profil będzie łatwo rozpoznawalny i kojarzony z firmą.

Zdjęcie w tle może zawierać chwytliwe hasło, nawiązywać w bystry sposób do aktualnych wydarzeń czy być okazją do pochwalenia się zdobytymi nagrodami, działalnością charytatywną lub innymi osiągnięciami. Warto zmieniać je kilka razy w roku.

Upewnij się, że wszystkie materiały współgrają ze sobą i dobrze się prezentują na Facebooku. Aby dowiedzieć się jak będą wyglądać twoje posty wykorzystaj Facebook Creative Hub – narzędzie stworzone na potrzeby testowania postów przed publikacją.

Twórz angażującą treść

Algorytmy Facebooka preferują wyświetlanie treści, z którą użytkownicy wchodzą w interakcje. Oznacza to, że im więcej ludzi lubi, komentuje i udostępnia twoje treści, tym więcej osób je zobaczy. Oczywiście nie da się do końca przewidzieć, co spodoba się użytkownikom, są jednak pewne zasady, których należy przestrzegać, jeśli chce się zwiększyć swoje zasięgi, a następnie utrzymać je na wysokim poziomie.

Przestrzegaj czterech prostych zasad, by maksymalizować efektowność swoich facebookowych działań:

  1. Korzystaj z grafik i treści wideo. Czysty tekst ma zdecydowanie niższą siłę przebicia niż obraz, szczególnie ruchomy. Według niektórych badań posty będące samym tekstem mają ponad 2 razy gorsze wyniki od podobnych postów opatrzonych grafiką.
  2. Zadbaj o to, by twoja komunikacja była spójna i intrygująca. Każdy post musi z jednej strony momentalnie kojarzyć się z marką, z drugiej zaś angażować użytkownika. Działać tak, zatrzymał się na chwilę i przeczytał lub wysłuchał, co masz mu do powiedzenia.
  3. Korzystaj z nowości. Gdy Facebook wprowadza nowe formaty, użytkownicy mogą zatrzymać się przy nich choćby z czystej ciekawości. Sprawdzaj, jak działają nowe możliwości platformy i czy pasują do twojego przekazu.
  4. Bądź na bieżąco z tym, co interesuje twoich odbiorców, i bierz udział w dyskusji. Monitoruj o czym pisze twoja konkurencja, reaguj na ważne wydarzenia i nie bój się wyrażać zdecydowanych opinii. Aktualność prezentowanych treści pomoże ci przyjąć na siebie rolę lidera.

Nie zniechęcaj się

W sieciach społecznościowych nie ma gotowego scenariusza gwarantującego sukces. Są tylko dobre praktyki, analizowanie zaangażowania użytkowników i wytrwałość w dążeniu do celu. Nie każdy post będzie strzałem w dziesiątkę, ale przy rzetelnej pracy efekty będą rosnąć, a wraz z nimi zwiększy się rozpoznawalność marki i wzrośnie jej pozycja wobec konkurencji.

Zaprzyjaźnij się ze statystykami Facebooka – Facebook Insights. Poznaj swoich użytkowników – zobacz, ile mają lat, co ich interesuje, skąd pochodzą i spróbuj dostosować swoje komunikaty do odbiorców. Sprawdzaj, które posty zadziałały i zastanów się, dlaczego. Spróbuj powtórzyć najlepsze efekty.

Nie bój się eksperymentować z płatnymi kampaniami. Dobrze wykonane reklamy na Facebooku potrafią przynosić efekty. Pamiętaj tylko, by dobrze zdefiniować cel danej kampanii – jeśli zależy ci na tym, by jak najwięcej osób przeszło na stronę twojego produktu, kampania będzie wyglądała inaczej niż wtedy, gdy próbujesz stworzyć bazę emaili lub zachęcić do zostawiania opinii.

Bierz przykład z najlepszych

Na Facebooku jest mnóstwo firm, które zrobiły to dobrze. Odniosły sukces komunikacyjny i są dziś wzorem do naśladowania. Przeanalizuj, jak działają najlepsze profile marek, obejrzyj case studies i wyciągnij wnioski dla siebie. Nie kopiuj czyichś rozwiązań bezmyślnie, ale daj się zainspirować.

Dobrze wykorzystany Facebook może stać się integralną częścią strategii B2B w dziedzinie public relations. Nawet takie szczegóły jak ilość polubień twojego profilu lub zasięgi postów mogą zrobić pozytywne pierwsze wrażenie na twoich potencjalnych kontrahentach. Media społecznościowe dają zbyt wiele możliwości, by pominąć je w swojej komunikacji.

Spróbuj, nie pożałujesz.

 

Jeśli chcesz jeszcze więcej darmowej wiedzy na marketingowe tematy,

koniecznie zostaw swój adres email abyśmy mogli wysłać Ci co miesiąc najważniejsze wskazówki. 

    • Share post

    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *